זירת המומחים

חלופת אשפוז פסיכיאטרי

בתי חולים פסיכיאטריים הם מוסדות חיוניים בכל חברה בריאה. הם מספקים מענה מקצועי למתמודדי נפש רבים, ובלא מעט מקרים מצליחים לחולל שינוי משמעותי לטובה. יחד עם זאת אי אפשר להתעלם מהחסרונות של מסגרת זו, ובפרט בישראל שבה העומס העצום על מערך בריאות הנפש הציבורי גורם לקושי עצום אצל אנשי ונשות המקצוע, ולמעשה מונע מהם להעניק לכל אדם את כל העזרה שהוא זקוק לה. בנוסף, שורר קונצנזוס אצל המומחים בתחום כי חלופת אשפוז פסיכיאטרי, במקרים שבהם היא מתאימה, הינה האופציה העדיפה – בין השאר בגלל שהאדם נשאר בקהילה ולא מתנתק ממנה, ומפני שבמסגרות החדשות התנאים טובים יותר. כנרת שירותי רווחה מציעה חלופות לאשפוז פסיכיאטרי במתכונת של בית מאזן וגם הוסטלים למתמודדי נפש.

למי מתאימה חלופת אשפוז פסיכיאטרי?

* אנשים המתמודדים עם משבר נפשי ומסוגלים לשתף פעולה – עם תוכנית טיפול מותאמת עבורם אשר מועברת במסגרת חלופת האשפוז.

* אנשים שאינם מסוכנים לעצמם ולא לסביבתם – מתמודדי נפש שעלולים להיות אובדניים יופנו לאשפוז פסיכיאטרי ולא לחלופת אשפוז. גם כשישנה מסוכנות לזולת עקב הפגיעה הנפשית, יידרש במרבית המקרים אשפוז.

* אנשים שמביעים רצון מודע לחלופת האשפוז – המסגרות השונות המהוות חלופות אשפוז פסיכיאטרי מחייבות הסכמה מלאה של האדם. במקרה של קטינים, תידרש הסכמה של ההורים (או של אפוטרופוס חוקי אחר) וגם של הקטין או הקטינה עצמם.

תמיכה מלאה ושיקום אמיתי

על-מנת שחלופות האשפוז יהוו אכן חלופות אמיתיות, נדרשת קודם כל נוכחות של צוות מקצועי מקיף ומיומן בכל התחומים הרלוונטיים – פסיכולוגיה, פסיכיאטריה, עבודה סוציאלית, טיפול רגשי, מדריכי שיקום ועוד. תנאי נוסף הוא סביבה מטופחת שמקנה לכל מי שמתמודד עם משבר חמור או עם פגיעה נפשית מתמשכת תחושה שמתייחסים אליו בכבוד – תחושה חיונית לתהליך השיקום. כנרת שירותי רווחה מציעה חלופת אשפוז פסיכיאטרי בדמות בית מאזן וכן מפעילה הוסטלים למתמודדי נפש – על בסיס ניסיון מצטבר של 25 שנות פעילות, מתוך הבנת הצרכים הייחודיים של אנשים שמחפשים חלופה הולמת לאשפוז פסיכיאטרי, ומתוך מחויבות מלאה להובלת תהליך שיקום אמיתי.

מאמרים רלוונטיים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
דילוג לתוכן