זירת המומחים

זכרון העבר והנצחתו

ההנצחה לוקחת מקום מרכזי בספור הלאומי שלנו, בשל היותה של המדינה במאבק ובמלחמה תמידית על קיומה, שבה נופלים מיטב בניה. וכפי שאמר יצחק רבין ז"ל: "קורות הארץ הזאת חקוקות באנדרטאות העץ, האבן והברזל…" אנדרטאות רבות לזכר הנופלים ניצבות בכל רחבי הארץ ובעיקר באתרי קרבות, בצידי הדרך, במחנות צה"ל ובעוד מקומות חשובים. אנדרטאות בישראל מוקמות בדרך כלל על ידי מערכת הבטחון לרבות צה"ל ויש רבות אחרות המוקמות על ידי חברים או משפחה. אך לא רק לזכר הנופלים על תקומת הארץ הוקמו אנדרטאות בישראל, אלא גם לזכר השואה, כיוון שיש כוח באנדרטה ליצור זיכרון ולהעביר מסר חזותי המאזכר אירוע היסטורי מכונן בחייה של אומה. ולכן, בהקמת אנדרטה משיגים שתי מטרות: זיכרון העבר והנצחתו, וקביעת ערכים עתידית.

אנדרטאות לאורך ההסטוריה

לפי אתר ההנצחה של משרד הבטחון ישנם 3000 אתרי הנצחה ואנדרטאות לזכר הנופלים במערכה. אנדרטאות בישראל הן חלק מהנוף התרבותי והלאומי שלנו. הזיכרון שלנו איננו מוחשי ובאופן תמידי אנו מנסים "לתרגם" אותו לתחום הפיזי על ידי הנצחתו ועיצובו עם תכנים וסמלים שישמרו אותו לעד. אנדרטאות בישראל מצויות למין התקופה הקדומה שלה. לא נחטא אם נאמר שהכותל המערבי על אבניו והכתובות הנמצאות בנדבכים המצויים מעל ראשיהם של המתפללים ודוהים עם הזמן הינו אנדרטה מלאת זכרון הוד וקדושה. גם שליטיה הקודמים של הארץ השאירו זיכרונות, מצבת הזיכרון הטורקית הנמצאת בבאר שבע, בית הקברות הצבאי הבריטי בירושלים, אבן הזיכרון לחייל האוסטרלי בקרית אונו, ועוד. וכמובן אנדרטאות לזכר השואה ולזכר הנופלים במלחמות ישראל.

זכר הנופלים

היהדות מקדשת את החיים, אך גם מודעת לכך "שבדמייך חיי" ולא ניתן לשמור על קיומה של המדינה ללא הגנה עליה גם במחיר חיי בניה. האנדרטאות הרבות הפזורות לארכה ורוחבה של הארץ, מזכירות לנו את האובדן הגדול לעם לארץ ולמשפחות. כפי שצוין לעיל ישנן למעלה מ3000 אתרי הנצחה וזיכרון לזכרם של הנופלים. ישנם אתרים פרטיים, משפחתיים המוכרים רק לקבוצות מצומצמות, ולעומתם וישנן אנדרטאות גדולות ומפורסמות כמו: אנדרטת חטיבת הנגב מזרחית לבאר שבע, קיר הנצחה בגשר "הד הלום" ליד אשדוד ובו נוסף אובליסק לאחר הסכם השלום עם המצרים, אנדרטת אסון המסוקים עם 73 סלעים, מצבת הגבורה לפורצי הדרך לירושלים בין יער שמן לחולדה, האריה השואג בתל חי, אתר ההנצחה ומוזיאון גולני,  וגבעת התחמושת ליד ירושלים. כל האנדרטאות הללו המוכרות והפחות מפורסמות מספרות על קרבות וגבורה של לוחמים. אך לא רק כאלה יש, יש גם אנדרטאות המזכירות פעלם של אישים דגולים, או מנהיגי האומה. אם ברצונכם לבנות מיצג כלשהו זה הזמן לפנות אל המומחים לחברת: אבנים-אמנות זכרון באבן" הוותיקה, ולקבל הצעות ממיטב המקצוענים. והכל במאור פנים וברגישות. אז אנא התקשרו לטלפון: 053-9235363/058-4847734 ותיענו ברגישות רבה.

מאמרים רלוונטיים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
דילוג לתוכן