זירת המומחים

תרופות זה טוב או רע

הניתוח הצליח, החולה מת, אומרות הסבתות בהומור שחור וכואב של פעם, אבל כיום אנחנו רואים לא מעט מקרים דומים שניתן להגדירם במשפט הזה, או במובן העכשווי יותר שלו- המחלה עברה, התרופה נשארה. גמילה מתרופות היא סוגיה שהולכת ומקבלת מקום ותשומת לב יותר ויותר מאת רופאים, אגודות רופאים, וגם מעולם הפסיכיאטריה הכללי והספציפי. מה זה אומר בדיוק? צוות המומחים של מכורים לחיים, מכון גמילה מקצועי רב ענפים המתייחד בגישה הוליסטית קשובה ופרטנית, וזוכה להערכת מומחים עולמיים, משרדי ממשלה, גופים מקצועיים וכמובן- מאות נגמלים נקיים ומאושרים, פותח את נושא ההתמכרות לתרופות, תרופות מרשם, אופיואידים, וכל מה שקשור בכך, ומסמן נקודות לפעולה.

מהי התמכרות לתרופות

התמכרות באופן כללי היא מציאות בה אדם מן השורה התרגל לצריכה מסוימת, אשר מעניקה לו תחושה טובה, אם פיזית ואם נפשית. למשל, התמכרות לסמים, זהו מצב בו אדם צרך סמים המשפיעים על מוחו להפרשת הורמונים המעניקים לו תחושה נעימה, הצריכה הייתה נוחה למוחו של האדם עד שהוא התרגל לקיומה וכעת אינו מסוגל בלעדיה. כך בדיוק היא התמכרות לתרופות, אדם שהתרגל לתרופות מסוימות שיש להם השפעה עצבית או אחרת על המוח, למשל משככי כאבים, או תרופות נוגדות דיכאון שונות המשמשות את הרופאים במגוון מטרות רפואיות, פעמים רבות המוח יבקש להמשיך לצרוך את התרופה גם לאחר שאין עוד צורך בה מבחינה רפואית, בגלל ההשפעה הנעימה אליה התרגל. בדיוק כמו מכון גמילה מהימורים או מאלכוהול, מכוני גמילה מתרופות מעבירים את המטופל תהליך שיגמול אותו מההזדקקות המוחית- נפשית לתרופה והשפעתה.

איך מגיעים למצב הזה

יש תרופות לא מעטות שידוע כי עשויות לגרום למצבי התמכרות. מדובר בקבוצות משככי כאבים חזקים, המבוססים לעיתים מעט על סמים, ולעיתים גם בלעדיהם הם משפיעים על המוח לטובה. ידוע על מספר תרופות שיש להם השפעה נוגדת דיכאון, למרות שהם הותאמו מראש למחלות גוף, ויש עוד אפשרויות רבות.

אז מה עושים?

המודעות להתמכרות לתרופות אין משמעותה הימנעות מתרופות חלילה, כיום קיימת זהירות מצד הרופאים במתן המינונים באופן המתון ביותר ככל שאפשר כדי להימנע ממצבי התמכרות, וכמובן שבריאות וחיים הם מעל לכל, אולם חשוב לתת את הדעת להשלכות עתידיות אפשריות, בעיקר של נטילת תרופות למשך זמן ארוך, ובמידת הצורך לשאול רופא מקצועי לגבי שינוי או הפחתה בתרופה ככל שאפשר. החשוב מכל הוא לא להסס ולפנות לעזרה מקצועית במידה והגעתם למצב התמכרותי חלילה, ככל המוקדם.

כאן בשבילכם, מכורים לחיים.

מאמרים רלוונטיים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
דילוג לתוכן